Ból kolan/ chrząstki stawowe

Answered
0
0

Dzień dobry,
dwa lata temu przeszłam rekonstrukcję ACL w lewym kolanie. Po roku od operacji wróciłam do pełnej aktywności fizycznej. Chodzę po górach, jeżdżę na rowerze (nawet ok 100 km tygodniowo). Zrobiłam diagnostyczny RMI po ok. 17 miesiącach od rekonstrukcji (nieznaczne ścieńczenie chrząstek stawu kolanowego, wyostrzenia pow. stawowych k. udowej i piszczelowej). Po kontrolnym RMI brałam Structrum parę miesięcy i w lipcu tego roku 3 x kwas hialuronowy w operowane kolano). Mam parę pytań:
1) zrekonstruowany ACL mam minimalnie luźniejszy niż zdrowe kolano, niestabilności w codziennym życiu ani w górach nie odczuwam. Jakieś 2-3 razy na pół roku wygnie mi się to kolano do tyłu co daje minimalny ból i dziwne uczucie – przeprost. Zdarza się w najmniej spodziewanym momencie np. na prostej drodze. Czy ma mnie to niepokoić? Jaka jest tolerancja niestabilności? Dodam, że mam stwierdzoną hipermobilność wszystkich stawów.
2) Od czasu do czasu czuję ból w okolicy blizny – miejsca pobrania przeszczepu z gęsiej stopy, takie chwilowe rwanie. Jak sobie z tym poradzić?
3) Po dłuższej jeździe na rowerze czuję ból obydwu kolan – nad rzepkami, taki ból mięśniowy. Co to może być?
Mam prawidłową masę ciała, czasem ćwiczę w domu żeby ciągle wzmacniać nogi ale jak widać przykre dolegliwości bólowe dają mi czasem popalić. Mam 30 lat.

Bardzo dobra odpowiedź
0
0

Witam,

1.Jeżeli nie odczuwa Pan/Pani niestabilności (uczucia uciekania kolana) w życiu codziennym ani w górach to na razie nie ma się czym przejmować.

Wynik rezonansu, jaki Pan/Pani przedstawił/a oceniam jako prawidłowy.

Tolerancja niestabilności jest subiektywna – taka, jaka pozwala Panu/Pani normalnie funkcjonować i uprawiać sport. Jeżeli pojawi się nawrót niestabilności, z pewnością zgłosi się Pan/Pani do lekarza.

2. To częsty problem – potrzebna jest terapia manualna, czyli tzw.

mobilizacja blizny. Najlepiej przejść się do fizjoterapeuty, by pokazał jak to zrobić. Te dolegliwości z czasem ustępują, nie są groźne.

3. Świetnie, że Pan/Pani jeździ! To najlepsza profilaktyka. Częsty problem przy takim kilometrażu najprawdopodobniej ból związany jest z przyparciem rzepki i zbyt dużym napięciem mięśni czworogłowych, szczególnie prostego uda. Proszę spróbować 2x dziennie rano i wieczorem streching 3 x po 30 sekund + rolling wszystkich grup mięśni uda. W razie wątpliwości można także wpaść lub podpytać fizjoterapeutę. Pokażemy jak to zrobić.

Pozdrawiam

lek. med. Podsiadło Mikołaj

Znaleziono 1 wynik