Artoza

Jak się zaczyna, jak przebiega artoza, co może się stać w wyniku jej nie leczenia lub kiedy za póżno pójdzie się z nią do lekarza?

Szanowna Pani,

Artroza jest schorzeniem związanym z ze zmianami zwyrodnieniowymi w obrębie stawów i w konsekwencji odczuwalnymi przez pacjenta reumatycznymi dolegliwościami kostno-stawowymi.

Omawiane schorzenie ma charakter nieinfekcyjny; pierwotnie powiązany z uszkodzeniami powierzchni stawowych. Uszkodzone chrząstki powodują zaburzenia w funkcjonowaniu stawów (tzn.: powierzchnie stawowe kości zaczynając o siebie ocierać), a w konsekwencji – jednocześnie utrudniają poruszanie się i powodują ból, związany z mechanicznym niszczeniem tkanki kostnej i chrzęstnej. Silne dolegliwości bólowe są przyczyną „unikania” przez chorego poruszania uszkodzonym stawem, w rezultacie prowadząc do progresji stanu patologicznego.

Schorzenie może powstać w wyniku urazu, zaburzeń metabolicznych powodujących niedostateczne odżywianie chrząstek stawowych, wad w budowie anatomicznej układu ruchu, stylu życia, charakteru wykonywanej pracy, nadwagi, etc. Początkowo przebiega bezobjawowo, a odczuwalne symptomy choroby – najczęściej niestety są lekceważone. Wśród ww. objawów wyróżniamy m.in.: krótkotrwałą sztywność stawów po spoczynku, dolegliwości bólowe przy obciążeniu zanikające w stanie spoczynku, trzeszczenie w stawach, zmniejszenie ruchomości stawu, opuchlizna i stopniowa deformacja. Niepodjęcie leczenia prowadzi do zanikania mięśni okołostawowych, zmniejszenia ruchomości stawu i całkowitego usztywnienia. Progres choroby ściśle związany jest z dolegliwościami bólowymi, które się nasilają.

Artrozy nie można wyleczyć, aczkolwiek można opóźnić proces chorobowy i poprawić komfort życia, dzięki adekwatnym ćwiczeniom rehabilitacyjnym. W ciężkich przypadkach wdrażane jest leczenie operacyjne, tzw.: protezoplastyka.

Z wyrazami szacunku,

Redaktor Kamila