Akcja społeczna „Sportowa Przygoda Bez Ryzyka” – relacja z wydarzenia

17 września 2016 roku w związku z aktywnością „Sportowa Przygoda Bez Ryzyka” odbyły się bezpłatne konsultacje ortopedyczne. Honorowy patronat nad akcją objął Prezydent Miasta Bielska-Białej, Jacek Krywult. Przebadanych zostało ponad 100 dzieci w wieku od 7 do 14 lat. Sześciu lekarzy ortopedów konsultowało dzieci oraz odpowiadało na pytania rodziców.  Dzięki badaniu i rozmowie z lekarzem rodzice mieli możliwość sprawdzenia naturalnych predyspozycji dziecka do uprawiania określonej dyscypliny sportowej. U części małych pacjentów wykonano dodatkowe badania diagnostyczne i okulistyczne. „Wśród badanych dzieci u 15 stwierdzono podejrzenie BHJS na podstawie wykonywanych przesiewowych testów” – mówi dyrektor szpitala Jarosław Stankowski. „Rodzice uzyskali informacje co do dalszych kroków diagnostyczno-terapeutycznych aby wyeliminować fałszywie dodatnie wyniki testów przesiewowych” – dodaje. Występowanie tego typu zespołu objawów nie jest bezwzględną przeszkodą do aktywności sportowej, jednak zwrócenie uwagi na prawidłowość wykonywania ćwiczeń oraz kontrola w poradni ortopedycznej i rehabilitacyjnej na pewno pomoże uniknąć niebezpiecznych kontuzji.

Konsultacjom towarzyszyły dodatkowe atrakcje, jak zdjęcia z trenerami siatkarek BKS Aluprof Profi Credit i piłkarzami TS Podbeskidzie.

„Szpital chętnie włącza się do takich akcji. Naszym celem jest pomoc medyczna pacjentom i wskazanie im możliwości, jakie daje współczesna diagnostyka’’ – mówi dyrektor Stankowski. „W przyszłości planujemy zorganizować taką akcję w kontekście diagnostyki laryngologicznej. Mamy nadzieję na szeroką współpracę z partnerami z Bielska–Białej oraz okolic. Dziękujemy naszym partnerom za pomoc w organizacji bieżącego wydarzenia”.

Sekretem zdrowego trybu życia, oprócz odpowiedniej diety, jest regularny wysiłek fizyczny. Dbając o nasze dzieci zapisujemy je na dodatkowe zajęcia sportowe, co jest bardzo pozytywnym działaniem, ale warto wiedzieć, że nie każdy sport jest odpowiedni dla Twojego dziecka. Wizyta u ortopedy jest bezbolesna, a może zapobiec w przyszłości kontuzjom i problemom zdrowotnym, wynikającym z braku świadomości występowania zespołu BHJS.

Łagodny zespół hipermobilności stawów (ang. benign hypermobility joint syndrome, BHJS) to dziedziczone nieprawidłowości w strukturze tkanki łącznej całego organizmu, przejawiające się zaburzeniami w proporcjach kolagenu. Do głównych objawów tego zespołu chorobowego należą między innymi wiotkość torebek stawowych
i więzadeł oraz zwiększenie zakresów ruchomości w stawach. Hipermobilność stawów, często określana jako nadmierna ruchomość stawowa lub wiotkość stawowa, jest zwiększeniem zakresu ruchomości w stawach ponad przyjęte normy. Jej występowanie zależy od wielu indywidualnych cech np. wieku, płci, pochodzenia etnicznego, rasy. Hipermobilność stawów dotyka ok. 38% populacji azjatyckiej i afrykańskiej, a w krajach zachodnich problem ten dotyczy ok. 10% ludności. Dotyka ona częściej  dzieci niż osoby dorosłe i w większym procencie kobiety niż mężczyzn. W BHJS oprócz zwiększonej ruchomości stawów wyróżnia się takie objawy, jak przewlekły ból stawów, bóle pleców, podwichnięcia lub zwichnięcia stawów, łagodne uszkodzenia tkanek. Pacjenci z BHJS, zarówno dzieci jak i osoby dorosłe, najczęściej zgłaszają taką dolegliwość jak ból stawów. Dodatkowo mogą mu towarzyszyć obrzęki. Do zaostrzenia bólu dochodzi głównie w trakcie nadmiernej aktywności fizycznej.

Przekaż dalej

dr n. med. Roman Brzóska

Specjalista ortopedii i traumatologii narządu ruchu

Specjalizuje się w chirurgii artroskopowej barku, w tym w leczeniu urazów sportowych. W roku 2009 dr Roman Brzóska jako pierwszy w Polsce wykonał kostną rekonstrukcję brzegu panewki stawu ramienno-łopatkowego (przeszczep wyrostka kruczego) techniką artroskopową.

Skomentuj